Manuele therapie

In het algemeen is de manuele therapie geschikt voor klachten die, behalve met pijn, gepaard gaan met het slechter kunnen bewegen van een gewricht of gewrichten. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar; de houding en de functie van de gewrichten verbeteren en het bewegen verloopt gemakkelijker.

Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:
• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
• nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
• lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
• hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn
• duizeligheid bij het bewegen van de nek

Al tijdens het onderzoek bij de eerste afspraak zal blijken of en hoe uw specifieke klacht verholpen kan worden.
Direct na de eerste afspraak heeft u dus duidelijkheid over de verdere behandeling.

Natascha van der Putten werkt volgens de methode van de manuele therapie SOMT. Bij deze techniek wordt de patiënt in een bepaalde houding gelegd en door middel van een mobilisatietechniek worden de gewrichten gemobiliseerd. Tijdens de behandeling maakt zij gebruik van specifieke bewegingen in de gewrichten. Hierbij probeert ze opgeheven beweeglijkheid te herstellen. Soms vult Natascha deze behandeling aan met manipulaties (in de volksmond ook wel 'kraken' genoemd). De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij kan een knappend geluid worden gehoord. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

Koen Keursten is momenteel in opleiding voor manueel therapeut (SOMT).

meer info