Shockwave therapie

Bij welke klachten werkt Shockwave?

Heeft u een van onderstaande klachten, dan is Shockwave voor u een goede keuze!!

1. Hielspoor

Het is een vervelende zeurende en soms stekende pijn onder de hak. De klachten kunnen zijn: pijn bij staan of lopen. De pijn is gelokaliseerd onder de hak en vaak drukgevoelig.

2. Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting op pezen.
Dit kunnen ontstoken pezen (tendinitis) zijn, maar ook slijmbeursontstekingen (bursitis) of frozen shoulders. Meestal zijn de symptomen pijn en bewegingsbeperking van de schouder. Vaak is slapen op de aangedane zijde pijnlijk.

3. Tenniselleboog/golferselleboog
Dit is een overbelasting van de spieren aan de buitenbovenkant van de onderarm met drukpijn of aanhoudende stekende pijn bij het buitenbotje van de elleboog. Bovenhandse handelingen zijn pijnlijk. Een golferselleboog is hetzelfde als een tenniselleboog, maar dan net andersom aan de andere zijde van de elleboog.

5. Slijmbeursontsteking
Dit kan voorkomen in de schouder, maar ook in bijvoorbeeld de heup. Symptoom is erg veel pijn, brandend/warm gevoel.

6. Achillespeesblessures
Pijnklachten vooral tijdens, maar vaak ook na het belasten. Denk aan lopen, hardlopen, traplopen en tijdens sporten.

7. Kniepees klachten
Ook wel jumper's knee genoemd. Pijnklachten net onder de knieschijf.

Hoe werkt Shockwave therapie precies?

De fysiotherapeut lokaliseert het pijngebied door het zoeken naar de basis van het probleem. Dit doet de fysiotherapeut aan de hand van de pijn die de patiënt aangeeft en/of op basis van echografie. Nadat de bron van de pijn is gelokaliseerd, wordt het pijngebied blootgesteld aan de korte shcokwave-impulsen. Deze hoogenergetische, akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Ze stimuleren op deze manier het aanwezige herstelmechanisme van het lichaam.

Voordelen van Shockwave therapie:

• Uitstekend therapiesucces na slechts enkele behandelingen (meestal zijn 4-6 behandelingen voldoende)
  • Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
  • Behandelen van de oorzaken in plaats van de symptomen
  • Weinig bijwerkingen
  • Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Korte durende behandeling (5 tot 10 minuten per behandeling)
  • Dankzij Shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken

Shockwave therapie valt onder een gewone behandeling fysiotherapie. Er zijn dus geen extra kosten aan verbonden.