Spanningsgerelateerde-klachten

Spanningsgerelateerde klachten

De oorzaak van klachten kan van zowel lichamelijke- als geestelijke aard zijn of een combinatie daarvan. Er is sprake van psychosomatische klachten als de fysieke klachten verband houden met een verstoring in de balans tussen lichamelijke en psychische belasting in relatie tot de omgeving.

De samenhang tussen de lichamelijke klachten en de psychische overbelasting is aanvankelijk niet zo duidelijk. De lichamelijke signalen worden dikwijls eerst genegeerd of verkeerd geïnterpreteerd. Als de klachten na verloop van tijd toenemen, levert medisch onderzoek niet veel op. Een duidelijke medische diagnose is vaak niet te stellen, wat een gevoel van onbegrip kan geven.

Mogelijk ervaart u dat u meer prikkelbaar en gespannen bent of meer last hebt van vermoeidheid en pijn. Deze lichamelijke klachten kunnen verband houden met bepaalde levensomstandigheden. Wanneer deze gebeurtenissen langere tijd bestaan kunnen ze u zodanig uit evenwicht brengen dat daardoor uw weerstand zowel fysiek als mentaal afneemt en psychosomatische klachten kunnen ontstaan.

Psychosomatische klachten uiten zich in:
Vermoeidheid, duizeligheid, spier- en gewrichtspijn, hoofdpijn, nek- en rugklachten, benauwdheid, druk op de borst, hartkloppingen, algeheel gevoel van onbehagen, lusteloos zijn, prikkelbaarheid, onrustig of gejaagd zijn, slecht slapen of te veel slapen, somber zijn, veel piekeren.

Waaruit bestaat de spannings-gerelateerde therapie?
In onze praktijk is Natascha van der Putten-Bergh werkzaam. Zij is behalve fysiotherapeut ook psycholoog. Zij kan u begeleiden in het herstellen van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning en tussen belasting en belastbaarheid.